Asany – pozycje jogi

Pozycje stojące korygują postawę i poprawiają równowagę, kreując lekkość w ciele. Kształtują i wzmacniają mięśnie nóg i rąk oraz zmniejszają sztywność w nogach, biodrach i ramionach. Ta kategoria pozycji łagodzi bóle pleców i ramion. Stopy stają się giętkie, kostki są wzmacniane, a klatka piersiowa rozszerza się. Praktyka pozycji stojących pobudza organy brzuszne, zwiększa aktywność jelit, eliminuje kwasy i zwiększa dopływ krwi do kręgosłupa. Doskonalenie w tych pozycjach zwiększa wytrzymałość i przygotowuje praktykujących do pozostałych kategorii pozycji-asan.

Pozycje siedzące wpływają korzystnie na organy rozrodcze oraz układ moczowy, regulują nieregularne menstruacje. Wpływają korzystnie na bóle i sztywność w stawach kończyn dolnych. Praktyka pozycji siedzących wycisza umysł i redukuje napięcie, niepokój i stres psychiczny.

Skłony w przód rozluźniają stawy i wydłużają mięśnie górnych i dolnych kończyn. Czynią kręgosłup elastycznym. Przepływ krwi w miednicy jest zwiększany co pozytywnie wpływa na trawienie oraz organy rozrodcze i trawienne. Praktyka tych pozycji wzmacnia wątrobę, nerki, śledzionę oraz usprawnia trawienie. Skłony pozytywnie wpływają na przysadkę mózgową, szyszynkę, tarczycę, nadnercza i trzustkę. Koją nerwy, redukują stres i usuwają zmęczenie fizyczne i psychiczne.

Skręty zwiększają boczną ruchomość kręgosłupa. Przynoszą ulgę w bólu szyi i ramion, napięciach i sztywności.

Pozycje odwrócone zwiększają cyrkulację krwi w obrębie szyj i klatki piersiowej, umożliwiając  zdrowy przepływ krwi przez mózg, włączając przysadkę mózgową i szyszynkę.  Są korzystne dla wszystkich układów ciała, w tym szczególnie dla układu  hormonalnego i limfatycznego. Praktykowane systematycznie poprawiają sen, pamięć i witalność.

Wygięcia pobudzają energię kręgosłupa oraz utrzymują uważność i giętkość ciała. Wzmacniają ramiona i nogi, mają także kojący wpływ na głowę. Rejon miednicy jest otwierany, mięśnie brzucha i klatki piersiowej są wydłużane i wzmacniane, a organy rozrodcze są utrzymywane w zdrowiu. Przepona otwiera się a serce jest delikatnie masowane dzięki czemu się wzmacnia. Praktyka wygięć poprawia witalność, energię i lekkość.