Joga Iyengara

B.K.S. Iyengar to jedna z największych osobowości w świecie jogi. To głównie dzięki niemu świat zachodni zaczął praktykować jogę. Opracował własną metodę polegającą na bardzo precyzyjnym ustawianiu ciała oraz wykorzystywaniu w praktyce szeregu pomocy: klocków, pasków, wałków, kocy. Dzięki użyciu pomocy pozycje jogi stają się bardziej efektywne i mogą być wykonywane przez osoby w różnym wieku i z różnymi indywidualnymi ograniczeniami.

Praktyka i nauczanie B.K.S.Iyengara były ściśle związane z tzw. jogasutrami, czyli najstarszym dziełem klasycznej jogi indyjskiej. Dziś tradycję tę kontynuują nauczyciele kształcący się w jego metodzie.

Iyengar pogrupował pozycje jogi i połączył je w sekwencje. Pozycje dzieli się na: stojące, siedzące, skłony w przód, skręty, wygięcia w tył, pozycje odwrócone, balansowe. Ich oddziaływanie jest wszechstronne, wzmacniany jest kręgosłup, mięśnie, stawy, organy wewnętrzne, system nerwowy, trawienny, hormonalny, krążenia. W efekcie wykonywania asan i ćwiczeń oddechowych wzmacniane jest całe ciało, sylwetka staje się smuklejsza, psychika wraca do równowagi, stajemy się bardziej zrelaksowani, zdystansowani, zdrowsi.

Metoda Iyengara jest najpopularniejszym rodzajem jogi praktykowanym współcześnie na świecie.

Książki autorstwa B.K.S. Iyengara to: ‚Światło Jogi’, ‚Światło Pranajamy’, ‚Światło Jogasutr Patandżalego’, ‚Drzewo Jogi’, ‚Sztuka Jogi’ i ‚Światło Asthanga Jogi’.